Lisätietoa Kollega-palvelun käyttäjätietojen käsittelystä ja tietosuojasta

Mikä on Lääkäriliiton ja Panacean välinen suhde Kollega-palvelun tuottamisessa?

Kollega on Panacea CG Oy:n palvelu, joka on lanseerattu yhteistyössä Suomen Lääkäriliiton kanssa. Palvelu on Suomessa yksinoikeudella Suomen Lääkäriliiton jäsenien käytössä, ja käyttäjien tunnistamiseen käytetään Fimnet-kirjautumispalvelua. Palvelun mobiiliversio sisältää myös Lääkäriliiton sähköisen jäsenkortin sekä Lääkärilehden viimeisimmät sisällöt. Palvelun suunnittelusta, toteutuksesta ja ylläpidosta vastaa Panacea CG Oy.

Ketkä palvelun sisältöä moderoivat?

Palvelun sisältöä moderoi pieni joukko lääkäreitä, jotka ovat itsekin palvelun käyttäjiä. Heillä on mahdollisuus poistaa, muokata ja piilottaa konsultaatioita ja vastauksia tapauksissa, joissa sisältö ei ole palvelun sääntöjen mukaista tai tyyliltään kollegiaalista. Moderaattorien työrauhan säilyttämiseksi emme julkaise moderaattorien nimiä. Moderaattoreita avustaa Kollega-palvelun kehitystiimi, joka huolehtii myös sähköpostitse hoidettavasta asiakaspalvelusta. Palvelun kehitystiimillä ei ole mahdollisuutta kirjoittaa tai muokata palvelun sisältöä.

Miksi palvelussa voi konsultoida nimettömästi?

Nimettömyys parantaa osaltaan tietosuojaa ja madaltaa kynnystä konsultoida aiheesta riippumatta. On tiedossa, että nimettömyyden myötä keskustelun sävyä on seurattava tarkemmin, ja näin tehdäänkin. Moni käyttäjä on kiitellyt mahdollisuutta lisätä konsultaatioita nimettömänä.

Näkeekö ylläpito tiedot nimettömien konsultaatioiden avaajista?

Palvelun sisältöä moderoivat lääkärit eivät näe nimettömien konsultaatioiden avaajien tietoja. Nimettömien konsultaatioiden avaajien tiedot kuitenkin tallentuvat palvelun tietokantaan - tämä on välttämätöntä palvelun toimivuuden kannalta. Tietoihin pääsee käsiksi vain palvelun tekninen ylläpito. Nimettömien avaajien henkilöllisyys selvitetään ainoastaan poikkeustapauksissa, esim. palvelun sääntörikkeiden selvittämistä varten.

Voinko poistaa tilini palvelusta? Saanko tietoni pois?

Käyttäjillä on aina mahdollisuus poistaa tilinsä palvelusta. Tilin poiston yhteydessä kaikki käyttäjätiedot poistetaan pysyvästi. Käyttäjän lisäämä konsultaatiosisältö poistetaan näkyvistä kaikilta palvelun käyttäjiltä. Käyttäjään liittyvät tiedot poistetaan myös kaikista kolmansien osapuolien palveluista. Oman tilin voi poistaa helposti suoraan mobiilipalvelun kautta, Käyttöehdot-kohdan alta.

Saanko tietää jos palvelun käyttöehdot muuttuvat?

Kyllä. Tiedotamme erikseen käyttäjille palvelussa jos käyttöehtoihin tehdään merkittäviä muutoksia. Kaikki muutokset kirjataan muutoshistoriaan, joka löytyy ehtojen lopusta.

Mihin palvelun tiedot tallennetaan?

Palvelun sovellus- ja tietokantapalvelimet sijaitsevat EU-alueella Amazon Web Services:in (AWS) konesalissa Irlannissa. Palveluun ladattavat kuvat tallennetaan AWS S3 -palveluun.

Mitä kolmansien osapuolien palveluita Kollega-palvelun tuottamiseksi käytetään?

Palvelussa näytettävät kuvat skaalataan käyttäjän päätelaitteeseen sopivaan kokoon Imgix-palvelun avulla.

Lisäksi käytämme seuraavia analytiikkapalveluita:

  • Mixpanel-palveluun kerätään analytiikkatietoa esim siitä, mitkä ominaisuudet ovat suosittuja käyttäjien keskuudessa. Tämän tiedon avulla palvelua voidaan parantaa.
  • Honeycomb-palveluun kerätään teknistä tietoa palvelun suorituskyvystä ja ongelmatilanteista.
  • Bugsnag-palveluun kerätään tietoa käyttäjien kohtaamista ongelmatilanteista, ns. bugeista. Tiedon avulla ylläpito voi korjata palvelussa olevia bugeja tehokkaasti.

Kaikki analytiikkapalveluihin tallennettavat käyttäjätiedot on pseudonymisoitu, eli ne eivät ole itsenäisesti yhdistettävissä tiettyyn käyttäjään. Tiedot voidaan yhdistää tiettyyn käyttäjään ainoastaan ylläpitäjien toimesta esim. virhetilanteiden selvittämiseksi.

Käytättekö palvelussa syntyvää tietoa palvelun ulkopuolella, esim. suoramarkkinoinnissa tai sosiaalisessa mediassa?

Emme käytä.

Lisätietoa tietosuojasta

Etkö löytänyt vastausta kysymykseesi?

info@konsultoikollegaa.fi